אוכלת ללא הפסקה בלילות, אך מה קורה במהלך היום?

כולנו מכירים את הסיטואציה הבאה: אנחנו חוזרים מבילוי בשעת לילה מאוחרת ומוצאים את עצמנו ניגשים למקרר במטרה לאכול שלל מאכלים אשר לא ממש נמצאים בתפריט היומי שלנו במהלך היום.

רבים מאיתנו עשויים למצוא את עצמנו עובדים שעות ארוכות אל תוך הלילה כאשר לעיתים מופיעים סימני רעב. בשעה של סימני רעב אנו עשויים למצוא את עצמנו אוכלים מאכלים שונים ובבוקר למחרת מגלים סימני חרטה על האכילה הלילית. עם זאת, רוב האנשים לא מוצאים את עצמם משתלטים על כל תחולת המקרר בשעת לילה מאוחרת, ברוב המקרים זה מסתיים באכילת סנדוויץ' או שתיית קפה

אוכלת ללא הפסקה בלילות

סיפורה של לורה בטקלי בת 46 זמרת ג'אז מאנגליה, שהצליחה להדהים לא מעט אנשים כאשר התברר כי היא אוכלת בשעות הלילה מאכלים עתירי שומן, אך בבוקר למחרת לא יודעת כי היא אכלה את המאכלים השונים.

הייתה בטוחה שהיא מפגינה שליטה בתזונה שלה

בטקלי הייתה משוכנעת כי היא יודעת בדיוק מה היא מכניסה לגוף שלה ואף נמנעה מאכילת אוכל לא מזין. מגיל 28 היא סיפרה, נמנעה מאכילת ג'אנק פוד משלל טעמים ביניהם בריאותיים ומוסריים. תוסיפו לכך את העובדה כי היא צריכה לשמור על מראה טוב במסגרת העבודה ותקבלו אישה אשר מנהלת את התזונה שלה למופת.

מה קרה לפני 10 שנים?

לפני 10 שנים התרחש סיפור מוזר אשר השפיע על חייה של בטקלי ושינה אותם מהקצה לקצה. הדבר התרחש סמוך ללידת בנה, אז החלה לסבול משורה של תסמינים מוזרים ותחושת נפיחות. לעיתים אף הייתה חשה תחושה של שוקולד בפה או עוגיות, למרות העובדה כי העידה שלא אכלה את המאכלים הללו.

מה התברר?

בבירור ארוך התגלה כי בשעת לילה מאוחרת כאשר כולם כבר במיטות שלהם, לורה מעיזה לאכול מאכלים אשר אינה אוכלת בשעות היום. מה למשל? גלידות, עוגיות, ממרח נוטלה ושלל מאכלים אחרים. אם מבחוץ הדבר נראה כאילו היא לא ממש יכולה לשלוט על החשק שלה, אז הסיבה לכך עמוקה יותר.

למעשה, היא כלל לא הייתה מודעת למתרחש בשעות הלילה המאוחרות ותיארה את המצב כמו אדם הפועל על טייס אוטומטי ללא כל אפשרות שליטה. היא אכלה את כל אותם דברים אשר לא אפשרה לילדים שלה לאכול כמו שוקולד, צ'יפס ולאחר מכן חזרה למיטה כאילו כלום לא קרה.

מהי תסמונת האכילה הלילית?

תסמונת אכילה בלילה מתחלקת למספר סוגים: אכילה מועטה במהלך היום ותחושה של רעב בשעות הלילה, כאשר הסוג השני בא לידי ביטוי באכילה שאינה מודעת תוך כדי שינה. אנשים הלוקים בהפרעה זו נמנעים מאכילה בשעות הבוקר ואוכלים בשעות היום, כאשר הם צורכים את מספר הקלוריות הרב ביותר בשעות הלילה.

האם הפרעת אכילה בלילה נחשבת להפרעה חדשה?

לפי ספר ההגדרות הפסיכיאטרי האמריקני, DSM, התסמונת כוללת מאפיינים הקשורים הן להפרעות שינה והן להפרעות אכילה. בשנות ה-50 דווח לראשונה על ההפרעה אשר התגלתה בקרב אנשים אשר סבלו מהשמנת יתר ולא אכלו במהלך היום, אלא העדיפו לאכול בשעות הלילה ונוסף לכך סבלו מבעיות שינה.

האם קיים קשר בין הפרעות שינה להפרעות אכילה בלילה?

לפי חוקרים, אנשים הסובלים מהפרעות אכילה הכוללות גם הפרעות שינה יסבלו מהופעה של בעיות ניורולוגיות- הם ימצאו את עצמם מתעוררים משינה עמוקה ויאכלו באופן לא מודע דברים שאינם אכילים.

מהם הסימנים לתופעה?

חוסר תיאבון בעיקר בשעות הבוקר.
תחושת בדידות.
אכילה רגשית.
דחף משמעותי לאכול החל משעות הערב אל תוך הלילה ללא כל קשר לתחושת רעב.
עליה בצריכת המזון.
העדפה לצריכת מזונות עתירי קלוריות.
קושי להירדם.

כיצד ניתן לטפל בבעיה?

על מנת לחזור לאורח חיים בריא אשר אינו כולל הליכה לילית למקרר קיימת חשיבות רבה לטפל בבעיה באמצעות אמצעים שונים אשר יאפשרו אורח חיים תקין ללא כל שינוי משמעותי המשבש את דפוסי החיים.

לשאלה כיצד ניתן לטפל בבעיה, התשובה היא באמצעות תרופות המטפלות בהפרעות שינה וכן קביעת פגישה עם דיאטנית לצורך הקניית הרגלי אכילה נכונים. כיום עדיין חוקרים את התופעה על מנת לאפשר טיפול יעיל ללוקים בה ולהביא לשיפור משמעותי של איכות החיים שלהם.

הפתרון: לשים מנעול על דלת המקרר

למרות העובדה כי בטקלי הקפידה על תזונה מאוזנת ברוב שעות היום, לאט לאט האכילה בלילה החלה לתת את אותותיה והיא שמה לב כי היא מתחילה לעלות במשקל. לאחר מספר חודשים היא החליטה שהיא לא ממש יכולה להתמודד עם הסיטואציה החדשה וביקשה מבן הזוג שלה לסייע לה בנידון על מנת לא לעלות במשקל יותר. הפתרון נמצא בדמות מנעול על דלת המקרר.

אם בהתחלה היא הייתה מנסה לפתוח את דלת המקרר ללא כל הצלחה, הרי ככל שעבר הזמן היא הבינה את המצב חדש וגופה החל להתרגל. בחלוף הזמן היא הפסיקה ללכת למטבח בשעות הלילה המאוחרות ואף ירדה במשקל.

כיום הגישה למטבח מוגבלת

סיפורה של זמרת הג'אז מאנגליה כולל גם עבר של סהרוריות אשר יכול להסביר את הצורך שלה לשוטט בשעת לילה מאוחרת. אותה נטייה לקום בשעה מאוחרת ולשוטט הפכה אצלה לתסמונת המשלבת נדודי שינה ואכילה.

מה מצבה כיום? נכון להיום הגישה למטבח מוגבלת בשל המנעול המותקן על דלת המקרר, מה שמונע ממנה גישה אל המקרר. אין ספק כי מדובר בסיפור מעניין ואינו שגרתי במיוחד כאשר הפתרון נמצא בדמות נעילה של המקרר על מנת למנוע מבטקלי להגיע אל האוכל. אנשים אשר סובלים מהתופעה צריכים לדעת כי קיים טיפול אשר יאפשר להם לחיות את החיים בצורה טובה יותר.