איך שמאי מעריך דירה – השירות שלא ניתן בלעדיו ברכישת דירה

אם אתם רוכשים דירה בוודאי כבר הבנתם שתפגשו כנראה לא מעט בעלי מקצוע: מתווכים, עורך דין, בנקאי, יועץ משכנתא ועוד.  אחד מאנשי המקצוע החשובים ביותר שיפעלו כדי להבטיח לכם עסקה משתלמת אך לא רבים מקדישים לו מספיק חשיבות הוא שמאי מקרקעין.  אז איך שמאי מעריך דירה וכיצד זה מועיל לכם בעסקת המכירה או הקניה?

מי הוא שמאי מקרקעין?

אחת ההתלבטויות שמקשות ביותר על כל רוכשי הדירות ומדירות שינה מעיניהן היא המחשבה האם הדירה שאני רוכש באמת שווה את המחיר שלה,  האם אני לא קונה במחיר גבוה ממחיר השוק ומי קובע אם העסקה שעשיתי באמת משתלמת או שהמוכר ניפח את המחיר באופן לא מוצדק. שמאי מקרקעין הוא האיש שיעזור לכם להבין אם העסקה משתלמת ויציל אתכם מעסקה יקרה מדי ומסכנה של חוסר יכולת לממן את הנכס בשל הערכת חוסר של שמאי הבנק וחוסר נכונות של הבנק לתת משכנתא בגובה הרצוי. אם אתם שואלים את עצמכם לא פעם, איך שמאי מעריך דירה באופן מדויק והוגן? שמאי מקרקעין מקצועי חיי ונושם את תחום הנדל"ן ולמד להעריך באופן המדויק ביותר את שווי הנכס בכל נקודת זמן ביחס למחירי השוק, מאפייני הדירה, מצבה, סוגיות משפטיות שקשורות אליה ועוד.

איך שמאי מעריך דירה ולמה לא כדאי לחסוך על הערכה זו?

ישנם אנשים המתלבטים באשר להוצאות שונות שבצד עסקת רכישת הדירה ומתלבטים האם לקחת שמאי מקרקעין או להסתפק בהערכה שלהם לגבי שווי הדירה, איך שמאי מעריך דירה והאם זהו הליך חובה מבחינת עסקת הרכישה? נענה לכך במספר מישורים:

  • גישה: ראשית, בעסקה גדולה כמו רכישת דירה שמעורב בה הון לא קטן, לא מומלץ לחסוך בעלויות שוליות ונמוכות שעלולות לעלות בטעויות יקרות במיוחד. כמו שלא תחסכו על עורך דין ותכתבו את חוזה רכישת הדירה בעצמכם. לכן תעשו לעצמכם טובה וכאשר מדובר בעסקה בסדר גודל כזה אל תבואו בגישה של חסכון על השקל הקטן, גישה שכזו עלולה לגרום לכם להפסיד דירה טובה ומשתלמת בשל פרט קטן ושולי או ללכת על עסקה יקרה במחשבה שגויה שמדובר בעסקה משתלמת.
  • סכנות: שנית, שמאי מקרקעין מקצועי יסייע לכם להעריך את שווי הדירה האמיתי, כך שתוכלו להבין האם המוכר מבקש מחיר גבוה מדי, האם מצאתם "מציאה" ואתם רוכשים דירה במחיר נמוך ממחיר השוק שלה ובעיקר מה ניתן לצפות שיקבע שמאי המקרקעין מטעם הבנק וכך להימנע ממצב שאתם חותמים על חוזה רכישה שמאוחר יותר לא תוכלו לעמוד בו בשל הערכת חסר של הבנק את הנכס ואי מתן המשכנתא שאתם זקוקים לה. מצב שעלול להוביל אתכם להפרת חוזה והפסד כספי משמעותי.
  • יתרון יחסי: שלישית, היתרון של שמאי מקרקעין על פני אדם רגיל, הוא ההיכרות העמוקה עם השוק, השמאי חיי את השוק, מכיר אותו בכל נקודת זמן באופן הטוב ביותר, מכיר את ההיבטים השונים של הביקוש וההיצע בשוק, מכיר את המתווכים ושמאי הבנק, יודע מה היא ההשפעה של מצבים משפטיים שונים, כגון: מבנה עם הערה מסוימת ברישום, אופן הרישום, בעיות ברישום הבעלות, בנייה לא חוקית ועוד, מתמצא בהשפעה של מאפייני הדירה על המחיר ועוד. בנוסף יש לו גישה למאגרים וגורמים מרכזיים שמספקים מידע לגבי הדירה, למשל, מחלקת ההנדסה שבכל עירייה, מאגרי מידע ייחודיים של רשות השמאים ועוד.
  • מיומנות ייחודית: חשוב להבין שלמרות שלדירות שונות יש מאפיינים דומים, אין אף דירה זהה לדירה אחרת בכל הקריטריונים. כך שבניגוד למחשבים, אותם אתם יכולים להשוות באופן יבש בין מאפייניהם, לגבי דירות נדרשת מיומנות מיוחדת. אפילו שתי דירות באותו בניין עשויות להיות שונות מאוד בשווי שלהן בשל כיווני האוויר, מצב הדירה, קומה ועוד.

מתי לפנות לשמאי מקרקעין?

לאור החשיבות של הנושא, לאחר שהבנתם איך שמאי מעריך דירה לצד הטוב והמקצועי ביותר, כדאי לפנות לשמאי לפני חתימה על הסכם רכישת דירה. פנייה כמה שיותר מוקדם תסייע לכם בהבטחת עסקה משתלמת, בהתנהלות חלקה כמה שניתן בתהליך רכישת הדירה שמאופיין לא פעם בחוסר וודאות וגישת "זה לא סגור עד שזה סגור" כך ששמאי מקצועי יוכל לסייע לכם בווידוא שהעסקה תצא במהירות המירבית ועל הצד הטוב ביותר עבורכם וכמובן לצידכם. הבנת התהליך איך שמאי מעריך דירה יעזור לכם בעסקה משתלמת לבניית עתידכם הכלכלי לכן אל תוותרו על כך.

איך שמאי מעריך דירה