לאכול או לא לאכול: דיאטת צום לסירוגין שמשגעת את כולם??

בזמן האחרון שומעים יותר ויותר על דיאטה חדשה- דיאטת צום לסירוגין שמשגעת את כולם.

במסגרת הדיאטה, היממה מחולקת לשני חלקים שאינם שווים – אתם יכולים לאכול כל מה שתרצו, אבל רק שליש ביממה, כאשר ביתר הזמן אתם נמצאים בצום. האם יש מכשולים ומה היתרונות של הדיאטה? בכתבה לפניכם.

הדיאטה שייכת לטרנד של דיאטת צומות

דיאטת צום לסירוגין שייכת לדיאטות אשר במרכז עומדים זמנים שונים של צום ובשאר הזמן פרקי אכילה קבועים. לדבריו של ממציא הדיאטה דייוויד זינצ'נקו (David Zinczenko) אין מדובר בדיאטה קשה במיוחד, אלא דווקא בדיאטה פשוטה ביותר, כי מרבית הזמן מוקדש לשינה וכך אין סבל בשעת הצום. על כך הוא טוען כי הדיאטה יכולה להיות עדיפה על חלק גדול מהאוכלוסייה.

ממציא הדיאטה נחשב לדמות מוכרת ביותר אשר הופיע במשך שנים רבות בתוכניות טלוויזיה באמריקה ועבד כעורך תחום הבריאות ברשת ABC. יתרה מכך, הוא כתב בתחום התזונה אשר רבים מהם נחשבים לרבי מכר. לפי הדיאטה ניתן לאכול כל מה שרוצים במשך 8 שעות ולאחר מכן לצום במשך 16 שעות.

מה עומד מאחורי העיקרון של הדיאטה?

אם התחלתם לאכול בשעה 10 בבוקר , הרי יהיה עליכם להפסיק לאכול בשעה 18:00 בערב או לחלופין להתחיל לאכול בשעה 12:00 בצהריים ולהפסיק בשעה 20:00 בערב. לפי הדיאטה, צום הכולל 16 שעות מאפשר לגוף לעכל בצורה טובה יותר את האוכל וכן מעודד ניצול של רכיבים תזונתיים המצויים בגוף וכן מאפשרים להיפטר מהקלוריות העודפות. נציין כי אין מדובר בצום רגיל, מותר לשתות מים קפה או תה במהלך הצום.

עקרונות הדיאטה מעודדים אכילה בריאה

אמנם לפי הדיאטה ניתן לאכול הכל במשך 8 שעות ולאחר מכן לצום במהלך 16 שעות, אבל כדאי לשלב אכילה בריאה במטרה לשמור על המשקל. כדאי לשלב בתפריט מאכלים מגוונים כמו ביצים, בשר רזה, מוצרי חלב, אגוזים וירקות.

נוסף על המאכלים, הדיאטה כוללת רשימת מזונות ייחודיים המוגדרים כ Power foods כמו למשל פירות יער, אגוזים, ירקות או לחם מקמח מלא. ממציא הדיאטה אף מעודד שילוב של סיבים רבים בתפריט ואכילה כל 3 או 4 שעות במטרה לשמור על רמת גלוקוז גבוה בדם כדי לא להגיע למצב של נפילת סוכר.

האם קיימים מחקרים אשר בדקו את הדיאטה

יש להניח כי אף אחד מאיתנו לא שיער כי צום הרמאדן במסגרתו צמים חודש שלם יהפוך פופולרי בקרב אנשים רבים והדבר יוביל אותם לחקור את הנושא בניסיון להבין את ההשפעה של הצום על הגוף. משמעות צום לסירוגין היא הימנעות מאוכל למשך פרקי זמן מסוימים. בשנת 2013 צמד חוקרים בשם mosley&spencer פרסמו את ספרם THE FAST DIET ובו התייחסות להגבלת הקלוריות לתקופה של כמה ימים בשבוע.

נוסף על כך, החוקרת ד"ר אנה בונסה מצאה כי למרות הירידה במשקל דיאטת צום לסירוגין עשויה לפגוע בלבלב ואף להשפיע על תפקוד הורמון האינסולין, מה שעשוי לגרום להופעת סכרת. עוד טוענת בונסה כי יש להביא בחשבון אנשים בעלי עודף משקל המעוניינים להתחיל את הדיאטה.

מה לגבי ספורט?

אם שאלתם את עצמכם היכן נכנס ספורט לתמונה, הרי לפי ההנחיות של הדיאטה מספיק להתאמן רק 8 דקות ביום על מנת לשרוף את השומן. אם זה לא מספיק, הרי ממציא הדיאטה טוען כי ניתן לבצע את הדיאטה במשך 3 ימים ועדיין לראות תוצאות. לדברי אנשים אשר החלו את הדיאטה מדובר בדיאטה אשר עשויה להפחית את הסיכון למחלות לב. כמו כן הם מזכירים גם שיפור במצב הדלקתי בגוף.

לדברי חסידי הדיאטה, היא יכולה להוריד את הסיכון לסרטן ומחלות לב. כמו כן, הם מדברים על ירידה ברמות הכולסטרול בדם ושיפור המצב הדלקתי בגוף. בשלב זה לא נמצאו מחקרים שבדקו את דיאטת ה-8:16 בטווח הקצר ובטווח הארוך, ולכן אין כרגע בסיס מדעי לטענות.

מהם יתרונות הדיאטה?

אוכלים פחות : מספר השעות בהן אפשר לאכול פוחת בצורה משמעותית ולפיכך אוכלים פחות.

מסגרת ברורה: קיימת מסגרת ברורה של שעות אכילה במהלך היום.

מתאים לאנשים שאינם אוכלים בבוקר: הדיאטה נחשבת יעילה עבור אנשים שאינם אוכלים בבוקר ומתחילים לאכול בצהריים.

אין אפשרות לאכילה בלילה: במסגרת הדיאטה אין אפשרות לאכול בלילה- הרגל אשר מונע מרבים להפחית ממשקל הגוף שלהם.

קיים חופש בחירה : במסגרת הדיאטה ניתן לדווח על חופש בחירה- אפשר לאכול מגוון רחב של מאכלים במסגרת 8 שעות.

אפשרות לשלב את הדיאטה במסגרת חיי חברה: קיימת אפשרות לשלב את הדיאטה במסגרת חיי החברה.

לצד היתרונות ניתן למצוא גם חסרונות

חוסר התאמה לאנשים העובדים עד מאוחר: הדיאטה לא מתאימה לאנשים אשר עובדים במשך שעות ארוכות וזקוקים לכמות רבה של אנרגיה במטרה להתרכז.

קיימת אפשרות של התקפי רעב: אנשים אשר מתחילים את הדיאטה עשויים להגיע למצב של התקפי רעב בשעות הלילה.

עלייה של צריכת הקפה: אנשים עשויים לעלות את צריכת הקפה.

עידוד עלייה במשקל: במידה ואוכלים כל מה שרוצים, הדבר עשוי לעודד עלייה במשקל.

שילוב לא בריא של מזונות : במסגרת 8 שעות עשויה להיות בחירה לא נכונה של מאכלים כגון מאכלים עתירים בקלוריות ושומן.

האם הדיאטה יכולה להפוך לאורח חיים?

לבסוף, נשאלת השאלה האם הדיאטה יכולה להפוך לאורח חיים, כזה אשר ניתן להתמיד בו? התשובה היא כי מדובר בדיאטה המחייבת הקפדה על משמעת רבה, כי אין זה פשוט להפסיק לאכול בשעות אחר הצהריים. אולם, אנשים המרגישים כי הם צריכים הגבלה של זמני האכילה יכולים בהחלט לאמץ את אורח החיים הזה.