איך לאכול חומוס ולשמור על הבריאות?

אם אתם אוהבים חומוס, דעו לכם כי חומוס תורם לבריאות שלכם.
מדובר באחד המאכלים המעניינים ביותר בישראל אשר מבוסס על השפה הערבית 'חומוץ'.

מה אתם מדמיינים כאשר אתם רואים חומוס בצלחת?

אותו ממרח אשר רובנו אוהבים לנגב עם פיתה הוא קודם כל גרגירי חומוס התורמים לבריאות.
אותו ממרח תעשייתי המזכיר משחה במרקם לא רק טעים, אלא גם תורם לבריאות שלכם.

מדובר במזון על

כן, זה משונה ביותר לחשוב על כך, אבל למעשה מדובר במזון על אשר היה כאן עוד לפני שמאכלים אחרים היו כאן וזכו לתהילת עולם בהיכל המאכלים.
לפי סיפורים, מדובר בקטניה הראשונה אשר שימשה את האדם הקדמון באלף החמישי לפני הספירה.
החומוס לא נחשב מזון יקר ומהווה בסיס למגוון רחב של מאכלים טעימים.

אילו רכיבים תזונתיים קיימים בתוך החומוס?

בחומוס קיימים לא מעט רכיבים תזונתיים אשר הופכים את המאכל האהוב למאכל משביע ביותר אשר כדאי לשקול לשלב אותו כחלק מהירידה במשקל. אותם סיבים תזונתיים המצויים בחומוס מסייעים להורדת הכולסטרול והסוכר בדם וכך ניתן למנוע סוכרת. עוד יתרון מובהק בא לידי ביטוי בעובדה כי הגרגירים דלים בשומן ועשירים בחלבון. החלבון בחומוס מורכב ממספר חומצות אמינו החיוניות לגוף – מדובר בחומצות אשר הגוף לא יודע לייצר בעצמו ונחשבות חיוניות במיוחד.

החומוס מהווה תחליף נהדר למוצרי עוף ובשר

עוד יתרון משמעותי לחומוס בא לידי ביטוי בכך כי החומוס מהווה תחליף לא רע למוצרי עוף ובשר. מי שאינו אוכל בשר ונמנה על ציבור הצמחוניים אשר נדרשים להעשיר את התפריט ולספק כמות חלבון יומית, יוכל לעשות זאת באמצעות חומוס.

יתרון נוסף של החומוס בא לידי ביטוי בחלבון גבוה וכן השפעה על רמת השובע- חלבון מקנה שובע לאורך זמן רב.

חומוס כולל מדד אינדקס גליקימי נמוך

כפי שציינו, חומוס עשיר בפחמימות מורכבות וכולל מדד אינדקס גליקמי נמוך- משמעות הדבר היא כי אכילת החומוס גורמת לעלייה מתונה ברמות הסוכר בדם. אכילת חומוס מאפשרת ליהנות מתחושת שובע. עוד נציין כי החומוס עשיר בנוגדי חימצון החשובים לגוף במסגרת המלחמה שלהם ברדיקלים החופשיים הפוגעים בתאי הגוף. מזון עשיר הכולל נוגדי חימצון מסייע להילחם בתהליכי הזדקנות וכן מסייע במניעת מחלות.

החומוס עשיר מאד בוויטמינים

יתרון נוסף של החומוס בא לידי ביטוי בעובדה כי מדובר במאכל עשיר מאד בויטמינים הכוללים בין היתר ויטמין B9 הידוע בתור חומצה פולית הנחשב לויטמין חיוני ביותר במהלך תקופת ההריון התורם להתפחות תקינה של העובר. מכאן, נשים בגיל הפוריות המתכננות להגדיל את המעגל המשפחתי צריכות לצרוך גרגירי חומוס במטרה להבטיח רמה תקינה של חומצה פולית.

נוסף על כך, החומוס עשיר במינרלים שונים כגון :

ברזל: מבין הקטניות השונות החמוס עשיר בברזל. רבים אינם יודעים אבל רבע מהכמות המומלצות לצריכת ברזל מצויה בגרגירי חומוס מבושלים ולכן מדובר על מאכל חיוני למדי עבור אנשים שאינם צורכים בשר. אם יש צורך להגביר את הספיגה של הברזל, ההמלצה היא לצרוך לצד הגרגירים גם מזון העשיר בויטמין c כמו עגבניה או פלפל.

סידן: עוד נציין כי חומוס כולל גם רמה גבוהה של סידן בהשוואה לקינואה או אפונה.

אשלגן, אבץ ומגנזיום : חומוס גם עשיר במינרלים הנ"ל.

איך מומלץ לאכול את החומוס?

כעת נגיע לשאלת השאלות- איך כדאי לאכול חומוס? אמנם הדרך המקובלת ביותר לאכול חומוס היא ממרח חומוס. אם אתם מעדיפים לאכול ממרח חומוס על פני גרגירים, כדאי לבחון את האופציות השונות העומדות לבחירתכם ולבחון אם האופציות התעשייתיות מכילות כמויות גדולות של שומן, קלוריות ומלח.

שימו לב לסימון התזונתי

במקרה ואתם מעוניינים לאכול ממרח חומוס ולא גרגירים הקפידו לשים לב לסימון התזונתי. בשנים האחרונות ניתן למצוא לא מעט מוצרים המכילים אחוזי שומן נמוכים.

עוד הקפידו לשים לב לרשימת הרכיבים- כדאי לבחור בחומוס בו הטחינה מצוינת לפני השמן – כך זה מעיד כי כמות הטחינה גדולה בהשוואה לכמות השמן. העדיפו מוצר המכיל טחינה משומשום מלא ושומן שמקורו בשמן זית.

העדיפו הכנה ביתית על פני קניית חומוס

ההמלצה היא להעדיף הכנה ביתית על פני קניית חומוס. באמצעות ההכנה הביתית תהיה לכם אפשרות לשלוט על הרכיבים השונים וכך לאפשר לכם לאכול מאכל בריא.

ניתן לשלב את החומוס במגוון רחב של תבשילים

ניתן לשלב את החומוס במגוון רחב של תבשילים שונים לרבות סלט, אורז , פשטידות, בשרים או קציצות וכך לייצור ארוחה מעניינת ומזינה.

חשוב להשרות את הגרגירים רגע לפני הבישול

אם החלטתם לבשל את גרגירי החומוס, ההמלצה היא להשרות את הגרגירים מספר שעות טרם הבישול. מדובר בהליך המאריך את משך ההכנה וקיימת אפשרות לבחור בגרגירים קפואים על מנת לקצר את זמן ההכנה. כך או אחרת, עדיין התוצאה תהיה חומוס עשיר ברכיבים.